Klachtenreglement, vertrouwenspersoon en privacy

Klachtencommissie en klachtenfunctionaris

Rivka Zorg is hiervoor aangesloten bij het onafhankelijke Klachtenportaal Zorg. 

Wanneer u ontevreden bent, dient u eerst contact op te nemen met de klachtenfunctionaris van Klachtenportaal zorg. Samen zal er dan gezocht worden naar een passende oplossing.

Op www.klachtenportaalzorg.nl is te vinden op welke manieren u de klacht kunt indienen. 

De klachtencommissie gaat de klacht vervolgens onderzoeken. Het kan zijn dat u gebeld wordt of dat de commissie bij het gezinshuis op bezoek komt om informatie op te vragen. Na een paar weken krijg je bericht van de klachtencommissie. De commissie geeft dan aan of je klacht terecht is en welke dingen er zouden kunnen verbeteren. 

Vertrouwenspersoon

Alle (pleeg)kinderen, (pleeg)ouders en verzorgers die te maken hebben met de jeugdhulp, hebben recht op een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Daarvoor kunnen zij - afhankelijk van hun woonplaats - terecht bij het Jeugdstem of bij Zorgbelang. 

Wat kan een vertrouwenspersoon voor jou doen? 

Het kan gebeuren dat je ontevreden bent over de hulp die je krijgt. Als je er samen met de gezinshuisouders niet uit komt, kun je contact opnemen met een vertrouwenspersoon. Allereerst luisteren zij naar jouw verhaal. Soms helpt dat al. In ieder geval zal de vertrouwenspersoon je verhaal altijd serieus nemen. Zij of hij informeert je over je rechten en geeft je advies. Ook kan de vertrouwenspersoon je ondersteunen bij het opstellen van een klachtbrief en bij een gesprek met de gezinshuisouders.

Over Jeugdstem

Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht. Voor informatie, advies of ondersteuning. Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen met vragen of klachten naar een vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon kan meegaan naar gesprekken met de gemeente of een hulpverlener. Ook helpt de vertrouwenspersoon met het indienen van een klacht bij een klachtencommissie of bij het bezwaar maken bij de gemeente. 

Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem is gratis. Jeugdstem is een zelfstandige stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van Rivka Zorg.

Een Jeugdstem vertrouwenspersoon:

  • geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg werkt;
  • ondersteunt cliënten bij klachten over de jeugdzorg;
  • geeft informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdzorg;
  • draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg;

Zo bereik je Jeugdstem

 - Bel gratis naar 088 – 555 1000

 - Chat met een vertrouwenspersoon via www.jeugdstem.nl. De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.

Andere documenten